Iedereen wint bij het Oscarprijzenfestijn 2018!

“Dames en heren, welkom bij de negentigste editie van de Academy Awards. De Oscars, zoals ze ook wel heten, doen we dit jaar alleen anders. In deze editie wint iedereen een prijs! Is dat niet fantastisch?” Dat zou wat zijn. Alleen omdat het vorig jaar met La La Land en Moonlight misging.

De Oscars zijn ieder jaar een feestje om goede en vooral kleinere films te vieren. Helaas kan er maar één de award voor Beste Film winnen. Maar iedere film verdient toch het geluk van de winst? Daarom geef ik iedere genomineerde voor die categorie alsnog een prijs. Welkom bij de eerste editie van Wilco’s Oscarprijzenfestijn.


Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

De Duistere Glimlach

Je verwacht niet echt dat een verhaal over een moeder wiens dochter is vermoord zo grappig kan zijn. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is dat gek genoeg wel. De drama is serieus, maar de zwarte komedie is hilarisch. Een combinatie die ook al zo goed werkte in In Bruges, niet heel toevallig van dezelfde regisseur.


Call Me By Your Name

Het Gele Zonnetje

Wat een zomers filmpje is Call Me By Your Name. Een jongen en een man raken verliefd op elkaar in de hitte van Noord-Italië. Het vakantiegevoel kruipt helemaal omhoog door de rust en de liefde die zonder smartphones opbloeit. Een film die te weinig mensen hebben gezien en daarom echt wel het Gele Zonnetje verdient.


Phantom Thread

Het Rode Hart

Regisseur Paul Thomas Anderson weet de bioscopen niet zo vol te krijgen zoals Christopher Nolan, Michael Bay of Steven Spielberg dat lukt. Toch zijn al zijn drama’s keiharde aanraders: onder andere Boogie Nights, There Will Be Blood en ook Phantom Thread weer. Het enige wat je moet weten is dat de goede acteur Daniel Day-Lewis dit keer gaat naaien en dat het een stuk interessanter is dan je denkt. Het Rode Hart voor een bekende filmmaker met weer een fantastische film is dan ook hard gegund.


Lady Bird

De Doorzichtige Filmrol

Ieder jaar komen er van filmfestivals over de hele wereld kleine films uit die pas heel wat later landelijk in de bioscoop verschijnen. Lady Bird was er eentje die je heel 2017 kon volgen voordat je hem eindelijk kon zien. Het is een komedie dat gaat over een opstandige meid die opgroeit in een katholieke omgeving. Door het lange wachten bemachtigt die natuurlijk de Doorzichtige Filmrol.


Darkest Hour

De Zachte Troostprijs

Het is aan Churchill om Groot-Brittannië hoop te geven wanneer de Nazi’s het land stevig onder druk zet. Met prachtig uitziende scènes met inspirerende speeches en gesprekken volgen we de bekende en onverwacht grappige man in die lastige eerste dagen. Leuk dat Darkest Hour meedoet aan de Oscars, maar echt verdienen doet hij het niet. Het mag gelukkig de Zachte Troostprijs mee naar huis nemen.


The Shape of Water

De Gekke Bloem

In de jaren ’50 werkt een vrouw die niet kan praten als schoonmaakster in een uiterst geheim lab. Daar ontdekt ze een vreemd vismonster, waar ze een bijzondere band mee krijgt. De regisseur achter Pacific Rim durft in The Shape of Water ver te gaan door een heel apart sprookje te vertellen. Klinkt als de winnaar van de Gekke Bloem.


Dunkirk

De Zilveren Medaille

Erg veel aandacht hoeft de nieuwe actiefilm van Christopher Nolan (Inception) niet meer te krijgen. Wel is het fijn dat de beste man voor Dunkirk een nominatie krijgt. Na fantastische films zoals The Dark Knight en Interstellar is het bizar dat dit pas zijn eerste kans is op het beeldje. Gelukkig kan hij in ieder geval de Zilveren Medaille op zijn borst prikken.


The Post

De Back to the Future-Award

De Indiana Jones, Schindler’s List en Jurassic Park-regisseur Steven Spielberg wisselt het om en om: de ene keer maakt hij een blockbuster zoals Minority Report, de andere keer komt hij met een kleine film zoals The Post. Dit journalistieke drama rond de jaren ’70 is erg goed getimed, sinds het gaat over persvrijheid. Nu leven we immers in een wereld met ‘fake news’ en drama bij krantenredacties. Om die prachtige timing krijgt het de Back to the Future-Award.


Get Out

Het Witte Horloge

Get Out is een horrorfilm en die krijgen nauwelijks Oscarnominaties. Daarom noemen sommigen het ook een psychologische thriller om de nominatie te verklaren. Het gaat om een donkere twintiger die voor het eerst gaat naar de ouders van zijn lichte vriendin. Alleen, ja, er gebeuren vreemde dingen. Een ervaring van racisme en daarom net zo tijdig als Moonlight vorig jaar. Klinkt als de winnaar van het Witte Horloge.


Welke film hoop je dat de Oscar voor Beste Film krijgt? Zelf hoop ik erg op The Shape of Water.

Advertenties

3 gedachtes over “Iedereen wint bij het Oscarprijzenfestijn 2018!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s